Multimedia oppimisprojektina kurssi on varmasti tehnyt tehtävänsä. Kurssin luennoilla käsitellyt aiheet ovat herättäneet runsaasti ajatuksia multimedian käytöstä, niin koulussa, kotona kuin missä tahansa. Toki olen tiennyt sen moninaisista mahdollisuuksista aiemminkin, mutta vain teoriapohjalta. Nyt luennoilla esitetyt käytännönsovellukset antoivat laajuutta.

Omat kokemukset multimediasta ovat nykymittapuulla aika vähäiset. Peruskouluikäisenä olin erittäin kiinnostunut tietokoneen antamista mahdollisuuksista. Harjoittelin kuvankäsittelyä, videoeditointia ja kuvasin itse videoita. Nämä harjoitukset antoivat toki pohjaa ja kokemusta eri ohjelmista ja mahdollisuuksista, mutta sittemmin harrastus on jäänyt lähes kokonaan. Tekemäni videot ja käsittelemäni kuvat eivät koskaan päätyneet muiden katseltaviksi, vaan jäivät pölyttymään kotikoneelle. Liekö niitä enää on tallella missään, itse en ole ainakaan niitä koskaan sieltä kopioinut ja sen aikainen konekin taitaa olla jo autuaammilla bittiavaruuksilla.

Koulussa multimedian opetuskäyttö oli lähinnä tiedon siirtämistä. Tietokoneita käytettiin kömpelösti tiedonhakuun ja joskus ryhmätöiden tekemiseen. Ryhmätöissäkin käyttö oli oikeastaan vain tiedonhakua, koska saatua tietoa käsiteltiin kuitenkin printattuna paperilla. Lisäksi oli erikseen atk-tunnit, jossa opeteltiin sen aikaiset toimistotyökalut ja pekka perus –kuvankäsittely.

Ajattelin jo tuolloin, että atk-tunneilla keskityttiin vääriin asioihin. Toki toimistotyökaluja on hyvä osata käyttää, mutta niiden käyttö oli suurimmalle osalle tuttua jo alakoulusta. En tiedä, olisiko asia kaikkia kiinnostanut, mutta itse olisin halunnut oppia mieluummin esimerkiksi jakamaan tiedostoja, muuttamaan tiedostoja eri muotoihin ym.

Tabletin opetuskäytöstä sain kokemusta viime harjoittelussa. Luokassa, missä olin harjoittelijana, oli käytössä teknologia niin sanotusti viimeisen päälle. Oppilaat käyttivät tabletteja sujuvasti: he tekivät niillä ryhmätöitänsä, etsivät tietoa ja käyttivät sitä ryhmätöidensä esittelyyn. Ajatuksena oli se, että saadaan sama tuotos, mikä ennen tehtiin paperille suurella vaivalla, tehtyä helposti. Mitä opetuskäyttöä tämä sitten oli? Ajattelen, että suurin asia tulevaisuudessa on siinä, että oppilaiden itse tekemiä tuotoksia voidaan helposti käyttää opetuksen tukena. Esimerkiksi voidaan tehdä niin, että ryhmät tekevät eri aiheista esitelmän, jonka pohjalta opettavat aiheensa muulle luokalle.

Mikä tässä sitten on niin uutta ja innovatiivista? Teknologia itsessään, eipä juuri muu.

Ajattelen silti, että tablettien käyttö on siirtymistä parempaan suuntaan. Kätevyys, nopeus ja se, että tieto on helposti saatavilla, tekee siitä parempaa. Odottelen silti vielä sitä, että tätä käytetään monipuolisemmin. Ajatukset ovat heränneet, eli toivoa on.:)